Charles Explorer logo
🇨🇿

Škála měření adaptivních schopností u dětí: první pilotní studie

Publikace na Filozofická fakulta |
2017

Abstrakt

Adaptivní dovednosti jsou významné pro nezávislost a soběstačnost člověka v jeho každodenním životě. Jde o široce definovaný konstrukt zahrnující dovednosti sociální, praktické a konceptuální (dle teoretického modelu AAIDD, který je užíván v DSM-5).

Stanovení diagnózy mentálního postižení předpokládá zevrubné zhodnocení adaptivních schopností dítěte. Doposud však není k dispozici standardizovaný nástroj konstruovaný pro české prostředí.

Vývoj české škály adaptivních schopností pro děti je projektem, který navazuje na činnost odborné skupiny pro diagnostiku lehkého mentálního postižení při Národním ústavu pro vzdělávání. Metoda je konstruována se záměrem dosáhnout co nejvyšší kulturní adekvátnosti jak vůči majoritní populaci, tak minoritním skupinám obyvatelstva, zejména romské populaci.

Představíme dosavadní postup vývoje diagnostického nástroje a nastíníme poznatky z pilotních studií, zaměřených na obsahovou validitu položek a srozumitelnost nástroje pro uživatele i respondenty z různých skupin populace. V rámci pilotní studie bylo získáno posouzení od více než 60 dětí za pomoci forem pro učitele, pro rodiče, pro rodiče formou strukturovaného rozhovoru a jejich kombinací.