Plavání a plavecké aktivity představují jednu z možných celoživotních pohybových aktivit a také alternativu k řešení nedostatku pohybu a zdravotně orientované zdatnosti u dětí i dospělých. Důvodem je řada benefitů, která s plaváním a s pobytem ve vodě souvisí.
V systému českého vzdělávání a prostřednictvím rámcových vzdělávacích programů je plavání součástí povinného učiva na prvním stupni základních škol a je volitelně zařazeno mezi učivo druhého stupn ě základních škol a na školách středních. Zaštiťující vzdělávací oblastí, ve které je plavání začleněno, je oblast "Člověk a zdraví" s podoborem tělesná výchova.
Plavání jako učivo je vymezeno v rámci činností ovlivňujících úroveň pohybových dovedností. Příspěvek předkládá možnosti různých forem pohybových aktivit ve vodě a jejich využití ve školním vzdělávání.
Doplňujícími tématy jsou i některé zásady a doporučení pro zabezpečení plavecké výuky a poznatky z praxe.