Charles Explorer logo
🇨🇿

Problémy metodiky a interpretace dat návštěvnosti turistických cílů: prohlídkové okruhy

Publikace na Přírodovědecká fakulta |
2017

Abstrakt

Návštěvnost patří mezi základní kvantitativní ukazatele cestovního ruchu. Znalost počtu návštěv má opodstatnění ve vědecké činnosti, ve správném destinačním managementu a též z hlediska osvěty a médií.

Proto je důležité používat srovnatelnou metodiku a odpovídajícím způsobem data interpretovat. Metodických a interpretačních problémů existuje mnoho.

Tento příspěvek se zaměřuje na dílčí otázku turistických atraktivit s odlišným počtem prohlídkových okruhů. Cílem příspěvku je proto téma diskutovat a na základě analýzy dostupných údajů předložit doporučení, které zohledňuje opomíjenou realitu a zajišťuje co největší srovnatelnost.

Tímto řešením se ukazuje publikovat data za jednotlivé prohlídkové okruhy. Ty se totiž navíc mohou lišit v zaměření, a tak i motivaci návštěvníků, kteří leckdy během jedné návštěvy využijí více tras.

Takovéto informace by pak měly být využívány destinačním managementem. Autor vychází nejen z veřejně dostupných dat, ale též vlastní případové studie na zámku v Hořovicích, podložené interními daty a dotazníkovým šetřením z léta 2015, kdy příchozí v průměru navštívili 1,7 prohlídkového okruhu.