Charles Explorer logo
🇨🇿

Kdo je dominantní mluvčí? Analýza neformálních interakcí

Publikace na Pedagogická fakulta |
2015

Abstrakt

V této studii vnímáme dialog jako sociální událost. Účastníci vyjednávají své pozice (dominantní, submisivní) prostřednictvím komunikačních akcí, které jsou zároveň akcemi sociálními. Metodou konverzační analýzy a analýzy diskurzu (Linell, Gustavsson & Juvonen 1988; Madsen 2003) je zkoumána interakční dominance a struktura dialogu.

Analyzováno je 1.763 replik, tj. 440 minut, autentických rozhovorů žáků české a německé třídy během jejich společného výletu. V každé replice sledujeme tři proměnné: komunikační cíl - komunikační akci - pozici mluvčího.

Zjistila jsem, že jednoduchá komunikační epizoda se sestává z následujících komunikačních akci: návrh komunikačního cíle, jeho ratifikace , či odmítnutí ostatními, realizace a evaluace. Dominantním se stává mluvčí, jehož cíl je prosazen a realizován.