Cíl Vyšetření paměti je klíčové pro hodnocení kognitivních funkcí u Alzheimerovy nemoci (AN). K takovému účelu lze využít vybavení věty.
Osoby a metodika Pacienti s mírnou AN (Mini-Mental State Examination (MMSE), MMSE 24 +- 3 body) a starší osoby s normálním MMSE 29 +- 1 bodů mající podobný věk, rozložení vzdělání a pohlaví se nejdříve učili jednu větu třikrát (A: "30 šedivých myší snědlo syrový sýr včera večer dole ve sklepě" nebo B: "17 zlatých hvězd zřídka svítí na tmavé obloze do rozednění"). Pak ji po dvou distrakcích dvakrát vybavovali.
Výsledky Pacienti s AN v porovnání s kontrolní skupinou reprodukovali významně méně slov jak ve fázi trojího učení (průměrný počet slov při prvním učení věty A 6 vs 8, druhém učení 7 vs 9, třetím učení 8 vs 10), tak po distrakci ve fázi vybavení (poprvé 5 vs 10, podruhé 5 vs 10). Nejlepším ukazatelem paměťových funkcí bylo první vybavení věty po distrakci s plochou pod křivkou receiver operating characteristic curve 0,91.
Při hraničním počtu LESS-THAN OR EQUAL TO 9 správně vybavených slov byla senzitivita 89 % a specificita 77 %. Druhá věta B poskytovala podobné výsledky.
Závěr Nová a původní česká 3-4minutová zkouška pomocí věty může upozornit na poruchy paměti u mírné AN. Pro opakované testování existuje srovnatelná alternativní věta.