Tato publikace je součástí snahy vyrovnat se s nároky vzdělávání v současné společnosti. V rámci Programů rozvoje vědních oblastí na Univerzitě Karlově pod názvem programu č. 15 Škola a učitelská profese v kontextu rostoucích nároků na vzdělávání se zabývá proměnami vzdělávacích oborů jednotlivých stupňů škol. Škola je dnes konfrontována s novými, naléhavými úkoly vyplývajícími především z vývojové dynamiky soudobé společnosti a potýká se s novými názory a zjištěními v oblasti pedagogiky, oborových didaktik, psychologie efektivního učení a vzdělávání.
Výrazně je ovlivněna proměnou edukační reality, vyvolanou rozvojem ve sféře informačních a komunikačních technologií. S novými základn ími dokumenty dochází k posunům v cílech, pojetí oborů i k požadavkům na změny obsahu, forem i metod.
I za čtvrtstoletí platnosti programu nejsou mnohá očekávání naplněna ani v práci učitelů ani v jejich přípravě. Vzdělávání učitelů pro 1. stupeň je multioborové, a tedy široké a různorodé, proto vyučování oboru tělesná výchova může být pro mnohé z těchto učitelů problematické.
Cílem této publikace je formulovat teoretické i praktické možnosti vyučování oboru tělesná výchova na 1. stupni základní školy v současných souvislostech s důrazem na podporu zdravotně orientované tělesné výchovy, mentální aktivity žáků, získávání poznatků a podporování vlastní aktivity žáků na základě užití moderních didaktických metod.