Učitelská self-efficacy je jedním z klíčových konceptů vztahujících se k učitelské profesionalitě. Představuje důvěru učitele či učitelky ve své pedagogické schopnosti.
Výzkumy ukazují, že vyučující, kteří mají vysokou učitelskou self-efficacy, jsou schopni lépe organizovat výuku, motivovat studující, vhodně reagovat na speciální vzdělávací potřeby, spolupracovat v pedagogickém sboru a komunikovat s rodiči žáků. Pro výzkumné i diagnostické účely je důležité mít k dispozici efektivní nástroj na měření učitelské self-efficacy.
Překlad zahrani čních dotazníků přitom není vhodným řešením, protože struktura učitelské self-efficacy je odvozena ze vzdělávacího systému, který má kulturně-historická specifika. Článek proto představuje nově vyvinutou škálu učitelské self-efficacy na českých základních školách. Škála byla vyvíjena ve třech etapách - kvalitativní pilotní studie, kvantitativní pilotní studie (N=108) a kvantitativní ověřující studie (N=518). Finální verze škály zahrnuje 45 položek rozdělených do 7 subškál.
Všechny subškály jsou prakticky, teoreticky a psychometricky relevantní. Reliabilita celkové škály i jednotlivých subškál je vynikající.