Cílem knihy je souhrnně představit a interpretovat fenomén českého péráka v širším historickém, geografickém, ale i sociálním a kulturním kontextu, přičemž zvláštní pozornost je věnována kontextu folklornímu a popkulturnímu. Jejím hlavním cílem je rekonstrukce historie, respektive "kulturní evoluce" tohoto fenoménu.
Na rozdíl od dnes dominantní populární představy, stereotypně spojující péráka s českými zeměmi, popřípadě pouze Prahou za druhé světové války (která má v české kultuře do jisté míry svou tradici a opodstatnění, ale z badatelského hlediska zároveň výrazné limity), konceptualizuje tato kniha péráka jako "pouhou" dobově specifickou "národní" verzi mezinárodní putovní pověsti, respektive kulturního komplexu s ní spojeného. Jeho počátky je třeba hledat ve Velké Británii v prvních desetiletích 19. století, kdy se zrodil svébytný kulturní fenomén industrializované městské společnosti, číhající fantomové ("prowling ghosts").
Tento specifický dobový amalgám ústního folkloru, ostenzivních kulturních praktik, vernakulární festivity a raných forem populární kultury, vázaný na suburbánní prostředí manuálně pracujících vrstev, prokázal podivuhodnou životnost po mnoho desetiletí. Především dal ale vzniknout evidentnímu kulturnímu vzoru českého péráka, předměstskému fantomovi nazývanému nejčastěji Spring-heeled Jack.
Kulturní komplex o Spring-heeled Jackovi se pak stal katalyzátorem podobných představ po celém světě, od prvních desetiletí 20. století dokumentovaných nejdůkladněji v Rusku, Německu a českých zemích.