Jiří Voskovec, Václav Černý, Čestmír Císař, Zdeněk Troška - čtyři obecně známá jména, jež spojuje francouzská maturita. Tento základní fakt je ale často překryt nejasnosti a snad až mýtem.
Kniha Fenomén Dijon chce mýty dekonstruovat a představit první, ucelenou a kritickou historii českých (československých) sekcí na francouzských středních školách, v jejichž rámci studovalo ve Francii do dnešní doby na tisíc studentů. Tato svou tradicí bez nadsázky jedinečná vzdělávací instituce je studována ve třech vzájemně se prol ínajících rovinách.
Na prvním místě z pohledu kulturně-politických vztahů mezi Československou (Českou a Slovenskou) republikou a Francií, a to v délce téměř sta let diplomatických relací. Na druhém místě jsou pak sledovány proměny vlastního studia, pozornost se soustředí jak fungování francouzského lycea, tak na metody a pojetí výuky.
Poslední analyzovanou rovinou, a z mnohého důvodu tou nejdůležitější, je pak "kolektivní biografie" bývalých studentů a studentek v průběhu neklidného 20. století. Vzhledem k tomu, že sekce byly vždy uzavřeny v letech omezené svobody (1940-1945, 1948-1965, 1974-1989), je "Fenomén Dijon" seizmografem české přináležitosti k Západu a funkce "západního" vzdělání v české společnosti.