Charles Explorer logo
🇨🇿

"Cesta za svobodou" v zrcadle mediální reality

Publikace na Filozofická fakulta |
2017

Abstrakt

Tématem textu je mediální obraz kampaně Hello Czech Republic, kterou v Česku v roce 2016 zorganizovalo sdružení Meta. Jejím cílem byla adaptace švédských didaktických materiálů věnovaných problematice uprchlíků, národní identity, stereotypů či migrace na české poměry.

Tyto materiály měly pomoci v práci českým učitelům. Tvořily je příručka pro učitele s návrhy třinácti aktivit, film Šádí zachycující osudy malého kurdského děvčátka a komiks Jednou se zase setkáme, Sanam.

Příběh o cestě za svobodou, jenž vypráví příběh Hamída nuceného utéct z Afghánistánu do Švédska. Právě tento komiks, jemuž bude v textu věnována větší pozornost, se stal zdánlivým hlavním hrdinou mediálních sdělení.

Lidé se však o něm příliš nedozvěděli, neboť se ve skutečnosti stal pouze záminkou k představení mediálně vděčnějších témat. Vůdčím tématem většiny mediálních sdělení se proto stala jedna z aktivit pojednávající o fiktivní jaderné havárii.

Právě to spustilo na celou kampaň vlnu kritiky, a to nejen ze strany médií, ale také nejvýznamnějších českých politiků. Selektivní a nepřesný mediální obraz této kampaně tak byl podřízen aktuálním problémům, které Česko v té době řešilo, a byl využit v politickém boji.