Šablonová malba, přestože patřila ve středověku mezi hojně užívané dekorativní techniky, stála dosud téměř mimo pozornost odborné veřejnosti. Výjimkou je výzkum T.
Edela, který nahlížel na tento středoevropský fenomén uceleně, bez omezení představovaného hranicemi jednotlivých zemí. Na jeho poznatky navazuje ve své disertační práci a v grantových projektech přednášející.
Příspěvek v úvodu blíže seznámí publikum s technikou šablonové malby i otázkami spojenými s jejím dílenským provedením. Dále se bude zabývat specifiky využití šablonové malby pro dekorování sakrálních interiérů, zejména plochých dřevěných stropů a mobiliáře, kde šablonová malba sloužila jako vizuální nápodoba náročnějšího, a tedy i nákladnějšího zdobení pomocí ploché řezby.
Na dochovaných příkladech z Čech, Slovenska a Polska bude doloženo, že škála motivů užívaných pro šablonovou malbu se postupně rozvinula do svébytné, bohaté podoby, a v řadě případů lze hovořit i o ikonografickém programu. V závěru budou představeny možné směry budoucího bádání.