Charles Explorer logo
🇨🇿

Psaná čeština v kontextu speciální pedagogiky

Publikace na Pedagogická fakulta |
2018

Abstrakt

Příspěvek prezentuje psanou komunikaci osob se sluchovým postižením, zejména osob neslyšících, jejíž postavení se během posledních 25 let zásadně proměnilo. Před 25 lety došlo v ČR v oblasti komunikace neslyšících - nejen pod vlivem společenských změn, ale také s příchodem nových trendů ve vzdělávání a s rozšiřováním oborové interdisciplinarity - k zásadnímu obratu: v rámci speciální pedagogiky začaly "vzájemně spolupracovat" surdopedie a lingvistika a tato vzájemná spolupráce přinesla do vzdělávání neslyšících nejen nový pohled, ale i podstatné změny.

Autorky představují výsledky výzkumů zaměřených na psanou komunikaci neslyšících v češtině a změny v postavení psané komunikace ve vzdělávání neslyšících v ČR, zejm. v souvislosti s aktuálně platnou legislativou.