Cílem příspěvku je představení dizertační práce, která se zabývá tématem mezioborových vztahů v chemii a biologii. Dizertační práce sestává ze tří částí: šetření mezi akdemickými pracovníky PřF UK, šetření mezi středoškolskými učiteli a tvorba a ověřování učebních úloh pro střední školy.
Průzkum mezi akademickými pracovníky Přírodovědecké fakulty se uskutečnil v letech 2015 a 2016. Byl zaměřen na aktuální témata a trendy v oblasti chemie a biologie.
Průzkum proběhl formou rozhovorů. Bylo zde šest hlavních výzkumných otázek: Kterým oblastem či tématům se věnuje současný výzkum v chemii/biologii (Jaké jsou hlavní trendy ve výzkumu v chemii/biologii)? Které metody výzkumu jsou v chemii/biologii využívány nejčastěji? Která témata z oblasti chemie/biologie by měla být zařazena do výuky na středních školách? Kterým tématům z oblasti chemie/biologie by nemusela být věnována taková pozornost, případně by nemusely být vůbec vyučovány? Které dovednosti a znalosti považujete za důležité u zájemců o studium biologie/chemie na vysoké škole? Ze kterých zdrojů vhodných i pro středoškolské učitele a žáky lze čerpat aktuální informace z chemie/biologie? Podle výzkumných pracovníků jsou významnými trendy v současném výzkumu například výzkumy související s humánní medicínou, ochranou životního prostředí, zlepšení a optimalizace stávajících metod nebo postupů, materiálový výzkum nebo výzkum buněčných procesů a biochemických procesů.
Na středních školách by měly být upevněny základy jednotlivých vědních předmětů, pozornost by měla být věnována praktickým příkladům a upevnění praktických dovedností. Pro žáky, kteří mají zájem o studium přírodních věd, jsou důležité schopnosti a dovednosti, jako je úsilí, logické myšlení, zvídavost a základní pracovní návyky.
Ze znalostí jsou potřeba znalosti základních principů a jevů v přírodních vědách. Aktuální informace z přírodovědných oborů mohou učitelé a žáci čerpat z českých i cizojazyčných časopisů, učebnic a kurzů nebo přednášek.
Průzkum mezi učiteli středních škol byl proveden v roce 2017. Jednalo se o dotazníkový průzkum.
Učitelé byli dotazováni pomocí dotazníku vytvořeného ve formuláři Google. Průzkumu se zúčastnilo asi 218 učitelů.
Z dotazníkového šetření vyplývá, že samotní učitelé dávají přednost samostatným přírodovědným předmětům. Učitelé s odbornou kvalifikací chemie a biologie uváděli, že znalosti z chemie a biologie propojují častěji než učitelé s odbornou kvalifikací pouze v jednom z těchto předmětů.
Za významné faktory, které brání vzájemnému propojování poznatků z chemie a biologie lze označit např. skutečnost, že se podobná témata v biologii a chemii nevyučují ve stejnou dobu, nedostatečné znalosti druhé oblasti nebo nedostatek vhodných výukových materiálů.