Charles Explorer logo
🇨🇿

Symbolická hodnota a finanční gramotnost klientů zastavárny

Publikace na Fakulta humanitních studií |
2018

Abstrakt

Ve svém příspěvku se zabývám otázkou možné souvislosti finanční gramotnosti se symbolickým pojetím hodnoty v případě zástavní půjčky v bazaru-zastavárně. Ukazuje se, že symbolické pojetí hodnoty souvisí do značné míry s tím, jaké důvody vypůjčovatel zvýznamňuje ve chvíli, kdy se rozhoduje akceptovat poplatek za půjčku.

Tyto specifické důvody potom porovnává s finančními náklady, které za půjčku zaplatí. Klíčovou roli přitom hrají pojmy jako sebeúcta, prestiž, místo v sociální hierarchii, potvrzení společenského postavení, atp.

Symbolické pojetí hodnoty se na první pohled rozchází s obecnou ekonomickou rozvahou a nezaujatému pozorovateli se proto může zdát iracionální. Neznalost souvislostí pak často vyvolává představu, že finanční gramotnost těch, kteří si vypůjčují v zastavárně za relativně nevýhodných podmínek, není valná.

Takové nazírání dané problematiky ovšem není komplexní, protože úplně přehlíží konkrétní životní situaci vypůjčovatelů. Z uvedeného potom vyplývá otázka, do jaké míry je mainstreamový koncept finanční gramotnosti univerzálně aplikovatelný ve všech společenských vrstvách.

Ukazuje se totiž, že mnozí příslušníci sociálně znevýhodněných skupin jednají v určitých životních situacích podle poněkud jiných principů finanční gramotnosti, přizpůsobených daným životním podmínkám.