Učebnice je základní učební pomůckou, která by měla ve výuce plnit řadu funkcí. Základní školy jsou v České republice povinny bezplatně poskytnout učebnice všem žákům.
Jedná se tak o jedinou pomůcku, která je dostupná všem žákům a může tak zásadním způsobem ovlivňovat realizaci základního vzdělávání. Cílem tohoto příspěvku je představit východiska a postup řešení disertační práce zaměřené na analýzu dostupných učebnic chemie pro základní školy.
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání stanovuje pro vzdělávací oblast člověk a příroda, která zahrnuje i vzdělávací obor Chemie, cíle obsahující mj. zkoumání přírodních faktů metodami racionálního uvažování, formulování otázek o průběhu a příčinách přírodních jevů a hledání odpovídajících odpovědí, rozvoj myšlení vyžadujícího vyslovování domněnek a posuzování dat pro ověřování hypotéz a závěrů. V pojetí učebnice jakožto realizace kurikula tak vystupují do popředí prvky řízení učební činnosti žáků vedoucí k rozvoji patřičných dovedností a tím dosahování těchto cílů.
Těmto prvkům proto bude v analýze učebnic věnována zvláštní pozornost.