Charles Explorer logo
🇬🇧

Ananké

Publication

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Abstract

Ἀνάγκη (Ananké), řecká bohyně osudové nutnosti. Ἀνάγκη je nutnost, proti které "nebojují ani sami bohové," jak řekl Simónidés. Ἀνάγκη je nezbytnost, nevyhnutelnost toho, co bylo, ale i způsob, jak minulé ovládá současnost. Ačkoli si myslíme, že jsme to my, kdo objevuje minulost, není to naopak ona, kdo objevuje-utváří nás? Výstava je hypertext a-kauzální decentralizované struktury dějin, kde je minulé vztažené k momentu nyní jako záblesk světla.

Jde o způsob vidění světa bez časových škatulek, snad to je ona nevyhnutelná modalita viděného, o které mluví James Joyce v románu Odysseus: "Nevyhnutelná modalita viděného: alespoň to, když nic víc, myšleno mýma očima. Signatury všeho tu mám číst, potěr a chaluhy, nadcházející příliv, tamta rezavá bota.

Meze průzračna. Soplivě zelené, modrostříbřité, rezavé: barevné znaky.

Ale hned dodává: v tělesech. Vnímal tedy nejprv tělesa a teprv pak barevná.

Jak? Asi tak, že do nich vrážel kebulí. Pomalounku.

Byl to plešatec a milionář, maestro di color che sanno. Mez průzračna v.

Proč v? Průzračno, neprůzračno. Když pět prstů prostrčíš, je to brána, když ne, jsou to dveře.

Zavři oči a viz." Tento paradox vidění, zavři oči - viz, nás nabádá k pohledu pod formu, signatury všeho umožňují vidět svět jako pevný spletenec vazeb podobenství a sympatií, analogií a korespondencí. Na ruinách minulosti jsme svědky její moci utvářet naši budoucnost.

Právě to je záměr výstavy Ἀνάγκη, je to nezbytnost - nevyhnutelnost člověka vydat se na cestu, čelit času minulosti a kráčet vpřed. Jsme Odyssey ve světě umění, hledáme nové smysly na místech, která jsou obyčejná, a kde symboly trhají pouta konvence.