Pozice asistenta pedagoga patří mezi hlavní mechanismy podpory inkluzivního vzdělávání, v České republice aktuálně působí v regionálním školství více než 17 tisíc těchto pedagogických pracovníků. Zákonem daná kvalifikace asistenta pedagoga může být velmi různorodá, jako asistenti mohou pracovat jak vysokoškoláci, tak i lidé se základním vzděláním, nejčastěji se ale na pozici asistentů pedagoga můžeme setkat s absolventy středních škol, kteří si doplnili potřebné pedagogické vzdělání v kvalifikačním kurzu.
Příspěvek představuje dílčí část výzkumného šetření zaměřeného na profesní identitu asistentů pedagoga, text se soustředí na hodnocení přínosu kvalifikačního vzdělávání z pozice asistentů pedagoga a na jejich zapojen í do dalšího vzdělávání. Kriticky je hodnoceno kvalifikační vzdělávání, které část asistentů hodnotí jako příliš teoretické.
Tématem diskuzi je také neúčast některých asistentů pedagoga na programech dalšího vzdělávání. Na základě prezentovaných dat jsou formulována doporučení pro rozvoj kvalifikačního vzdělávání asistentů pedagoga i pro jejich větší zapojení do dalšího rozšiřování odborné kvalifikace.