Cíle vzdělávání na úrovni ISCED 3 stanovují v České republice v současnosti tzv. rámcové vzdělávací programy. V rámci jednotlivých předmětů je stanoveno závazné učivo a očekávané výstupy žáka, které jsou vymezeny pomocí aktivních sloves.
Tyto stručné očekávané výstupy odpovídají nejvyšší úrovni Bloomovy taxonomie vzdělávacích cílů. Je zřejmé, že žák může těchto cílů dosáhnout až po té, co si osvojí vědomosti a dovednosti na nižších úrovních.
Proto jsme se nejprve zaměřili na stanovení dílčích kognitivních cílů na různých úrovních osvojení učiva chemie. Dále pak je disertační práce zaměřena na tvorbu indikátorů, tedy vhodných učebních úloh, které ověřují dosažení dílčích i celkových cílů chemického vzdělávání na střední škole.
Indikátory jsou vytvářeny na třech úrovních obtížnosti - osvojení poznatků, aplikace poznatků a uvažování a řešení problémů, a postupně se pilotují ve školní praxi. V příspěvku bude ilustrováno stanovení dílčích cílů a dále pak zadání, řešení a vyhodnocení jedné sady indikátorů u žáků 1. ročníku čtyřletého gymnázia, které proběhlo na podzim 2017.