Kapitola v monografii je zaměřená na témě malířovy tvorby v průběhu první světové války. Kupka se dobrovolně přihlásil po vypuknutí válečného konfliktu do Cizinecké legie s myšlenkou přispět k porážce Rakouska-Uherska, ale hlavně dopomoci vzniku samostatného nástupnického státu.
Kupka se stal členem roty Nazdar a v jejím rámci absolvoval pobyt v zákopech, který mu podlomil zdraví a lednu roku 1915 byl stažen zpátky do Paříže. Zde se aktivně zapojil do aktivit České kolonie, zvláště jejího bulletinu, kam přispíval ilustracemi, často znázorňujícími československé legionáře v boji.
Dále pomáhal organizovat v Paříži společenský život České kolonie a všemožně podporoval myšlenky vzniku nového státu. V září roku 1918 se opět připojil k vojenské službě - k 21. československému střeleckému pluku, pro který navrhl vojenský prapor, který se stal symbolem nově uznané československ é armády.
Po konci první světové války se Kupka vrátil do Prahy a pokračoval v budování legionářské tradice v rámci nově vzniklého Památníku odboje. Zapojil se do soutěže o návrh na novou státní vlajku (nakonec realizovaná dle návrhu J.
Kursy). Kupka navrhoval kromě praporů též vojenské uniformy, tím vším vytvořil ojedinělý soubor návrhů pro novou státní symboliku.
V Praze zůstal Kupka do roku 1920, setkal se zde s nepochopením své práce, a proto následně odchází do Paříže, kde působí jako externí profesor Akademie výtvarných umění v Praze.