Způsobilost vědecké práce (science process skills) zahrnuje způsobilost pozorovat, měřit, experimentovat a zpracovávat data. A právě v těchto znalostech a dovednostech čeští žáci podle studie PISA 2015 zaostávají.
Realizovaný výzkum zjišťuje, zda přírodovědné úlohy, respektive biologické úlohy, mají potenciál tyto znalosti a dovednosti rozvíjet. V ucelených řadách pracovních sešitů přírodopisu je mapováno procentuální zastoupení takových úloh, jež vyžadují numerické výpočty a kvantitativní uvažování.
Dále je zkoumána forma těchto typů úloh. Výsledky výzkumu ukázaly, že v pracovních sešitech přírodopisu existuje široká škála forem úloh vyžadujících numerické výpočty a kvantitativní uvažování, ale jejich výskyt bývá v jednotlivých sešitech velmi malý, tzn. většinou méně než 5 % z celkového počtu úloh.