Charles Explorer logo
🇨🇿

Využívání nových médií, technologií a moderních prezentačních postupů v českých muzeích

Publikace na Filozofická fakulta |
2018

Abstrakt

Muzea v informační společnosti hledají cesty, jak technologie, média a moderní prezentační postupy začlenit do chodu muzeí v expozicích/výstavách, v designu interaktivních a kolaborativních aktivit a v online komunikaci s veřejností. Článek prezentuje data z kvantitativního dotazníkového šetření prováděného v roce 2015, kterého se zúčastnilo 203 českých muzeí. Hypotéza, že moderní prezentační postupy zahrnující nejen technologie se využívají běžně jako formy obsahu, se nepotvrdila a to ani u muzeí, která prošla výraznou změnou expozic mezi lety 2005-2015.

Pouze 27 % modernizovaných muzeí má nejméně 4 moderní formy obsahu. Druhá hypotéza, že aktivizační metody většina muzeí nabízí, se potvrdila.

Třetí hypotéza, že česká muzea nedostatečně využívají potenciál nových médií v online komunikaci, se nepotvrdila, nicméně se ukázalo, že je rozhodně prostor pro zlepšení. Šetření odhalilo, že začleňování moderních prezentačních metod závisí na velikosti muzea, která byla definována počtem zaměstnanců. 65 % muzeí v ČR má 1-10 zaměstnanců a u nich je implementace moderních trendů složitá a používají se málo.