Charles Explorer logo
🇨🇿

Člověk a příroda

Publikace na Přírodovědecká fakulta, Matematicko-fyzikální fakulta, Pedagogická fakulta |
2018

Abstrakt

Text shrnuje přístupy k rozvoji a hodnocení klíčových kompetencí v přírodovědných předmětech (biologie, zeměpis, chemie a fyzika) a vznikl na základě obsahové analýzy odborných článků vedených v mezinárodní publikační databázi Web of Science (WoS) a SCOPUS. Pro vyhledávání konkrétních studií (Biologie 75, Fyzika 70, Geografie 195, Chemie 300, Science 983) byly zadávány kombinace předem stanovených klíčových slov.

Z provedené rešerše vyplývá, že problematika hodnocení obecných (nadoborových) klíčových kompetencí v přírodovědných předmětech nepatří mezi frekventovaná témata v databázi WoS a SCOPUS; nástroje na hodnocení výsledků vzdělávání jsou zaměřeny převážně na úroveň terciárního vzdělávání (VŠ); velká pozornost je věnována především způsobu hodnocení dosaženého odborného vzdělání či na identifikaci miskoncepcí ve vybraných tématech; velmi malý počet evaluačních nástrojů se zaměřuje v kontextu výuky přírodovědných předmětů na hodnocení obecných kompetencí; téměř všechny identifikované nástroje jsou zaměřené na terciární vzdělávání; hodnocené kompetence neodpovídají pojetí klíčových kompetencí v RVP ZV a jsou tedy jen ve velmi omezené míře přenositelné (využitelné); značný důraz je v přírodovědných předmětech kladen na promyšlené propojení obecných kompetencí se vzdělávacím obsahem jednotlivých předmětů.