Příspěvek referuje o založení, provedení a vyhodnocení kvalitativního výzkumu společného vzdělávání na pěti státních základních školách. Šetření bylo orientováno na sledování pedagogických procesů školy a jejich reflektování pedagogickými pracovníky školy, pro které byl vyvinut polostrukturovaný rozhovor jako hlavní výzkumná metoda. Teoretická východiska zdůvodňují pojetí společného vzdělávání a problematiku jeho realizace vysvětlovanou také z filozofického pohledu na jevy stejnosti a jinakosti.
Výzkumné šetření ověřilo funkčnost výzkumného nástroje při monitorování pedagogických procesů školy, což může přispět k dlouhodobějšímu sledování pedagogických procesů na škole, k porozumění jejich podmínkám, aby mohlo být reagováno na potřeby školy. Tím lze podpořit její seberozvoj z hlediska společného vzdělávání.
Výzkum dále ověřil, že induktivně deduktivními postupy zakotvené teorie při zpracování údajů lze porovnat strategie jednotlivých škol a zjistit tak, co je pro společné vzdělávání, jak je chápáno v intencích našeho příspěvku, skutečně důležité a podstatně určující.