Charles Explorer logo
🇨🇿

Měření rytmického cítění u studentů vysokých škol v oblasti vzdělávání Tělesné výchovy a sportu

Publikace na 1. lékařská fakulta, Fakulta tělesné výchovy a sportu |
2017

Abstrakt

Cílem příspěvku je představit projekt disertační práce. Projekt směřuje do oblasti výzkumu v Rytmické gymnastice (RG), části hudebně-pohybové výchova.

V RG je pohyb úzce propojen s hudbou. Vzdělávací program se zaměřuje na ovlivňování rytmu pohybu, optimální rytmizaci pohybových aktů.

Výzkum se bude zabývat problematikou hodnocení rozvoje rytmického cítění a rytmických schopností. Budoucí pedagog (učitel, trenér) by měl získat v průběhu studia určitou potřebnou úroveň rytmických schopností a měl by si osvojit dovednost, jak rytmické schopnosti svých svěřenců ovlivňovat a hodnotit.

Cílem disertační práce je vytvořit soubor testů ověřujících míru rytmických schopností studentů vysokých škol (VŠ) v oblasti vzdělávání Tělesná výchova a sport vycházejících z daných kompetencí budoucích pedagogů. Vytvoření testové baterie by mělo vycházet z modernizace doposud známých testů, rozšíření počtu specifických testů a jejich aplikace pro věkovou kategorii studentů VŠ.

Získané výsledky testů rytmických schopností budou zpracovány faktorovou analýzou z důvodu možné redukce baterie testů a ověření nepřekrývání se testů při posuzování jednotlivých komponent rytmických a hudebně-pohybových schopností. Vzniklá baterie testů by se mohla stát základem pro možnou budoucí standardizaci.

Možnost objektivního posouzení úrovně hudebně-pohybových schopností by mohla přispět ke zkvalitnění přípravy učitelů a trenérů na fakultách připravujících odborníky pro tyto profese.