Práce řeší kvalitu procesu předávání informací příbuzným/blízkým pacienta v intenzivní péči. Deficit důležitých informací či neporozumění může vyvolat u příbuzných a blízkých pacienta úzkost a deprese.
Komunikace s rodinou pacienta proto musí probíhat metodicky a systémově. První část práce přináší orientaci v hlavní terminologii a seznamuje s již realizovanými strategiemi řešení problematiky u nás i ve světě.
Hlavním cílem práce je vytvoření metodického pokynu pro personál anesteziologicko- resuscitačního oddělení, jenž obsahuje výčet priorit v informování příbuzných a blízkých kriticky nemocného pacienta.Empirická část využívá kvantitativních metod průzkumu; pomocí dotazníkového šetření na vzorku 92 příbuzných/blízkých kriticky nemocného pacienta z nemocnice krajského typu přináší analýzu způsobů předávání informací zdravotníky a jejich důsledky.Výzkum mapuje celkový pohled příbuzných kriticky nemocného pacienta na proces komunikace a vzájemné spolupráce s ošetřujícím personálem.Nejzajímavějším zjištěním je zájem 72% respondentů podílet se na ošetřovatelské péči o svého blízkého. Současné předávání informací zdravotníkyna tomto oddělení je respondenty hodnoceno velmi dobře, ale odhaluje detaily, které mohou být zlepšeny (např.rozhovory na chodbě).Výsledek průzkumu poslouží k tvorbě metodického pokynu pro ošetřující personál oddělení, který nabízí seznam priorit v informování příbuzných a blízkých kriticky nemocného pacienta.