Jaký vztah mají dnešní děti a mládež ke knihám a čtení? Co dělají děti ve svém volném čase? Jak často využívají internet a nová média? Došlo v posledních pěti letech v Česku k nějakým podstatným změnám? Kniha přináší výsledky opakovaného reprezentativního výzkumu čtenářství u dětí ve věku od šesti do čtrnácti let a mládeže ve věku mezi patnácti až devatenácti lety, který realizoval Knihovnický institut Národní knihovny České republiky, a uvádí ho do souvislosti s výzkumem, který proběhl v letech 2013 a 2014. Průzkum byl zaměřen nejen na vztah dětí k četbě, ale i na to, jaký mají názor na knihy děti, které se teprve učí číst, a jejich rodiče.
Nově získaná data umožnila prokázat vazbu mezi úrovní čtenářství a školním prospěchem. Pozornost byla také věnována doporučené či povinné školní četbě a jejímu vlivu na dětské čtenářství.
Nově byla do výzkumu zařazena věková kategorie patnáct až devatenáct let. Kniha se také podrobně věnuje tomu, jaký mají děti a jejich rodiče vztah ke školním a veřejným knihovnám a jak jsou spokojeni se službami těchto institucí.