Charles Explorer logo
🇨🇿

Metodologické přístupy k řešení heterogenity ve stylu odpovídání na (dotazníkové) položky u různých skupin žáků

Publikace na Pedagogická fakulta |
2019

Abstrakt

V současné značně heterogenní školní populaci žáků hrozí zvýšené riziko, že výsledky získané pomocí dotazníkových šetření budou zkresleny rozdíly v užívání škály mezi různými žáky či skupinami žáků. Například dva žáci se stejnou úrovní motivace k učení mohou v dotazníku hodnotit svou motivaci odlišně, jeden jako vysokou, druhý jako nízkou.

Takto získaná data pak mohou poskytnout nepřesné informace o skutečném stavu měřeného konceptu, a znemožnit tak přesné porovnávání mezi různými žáky či školami. Výzkumníci mohou zvážit využití některého z následujících metodologických přístupů pro redukci rozdílného užívání škály v závislosti na cíli výzkumu a struktuře dat.

Jedná se o metodu ukotvujících vinět, overclaiming technique, očištění o tendenci k volbě určitých škálových kategorií (např. kategorií souhlasu) bez ohledu na obsahové zaměření otázky, forced choice assessment a situational judgement tests. Příspěvek si klade za cíl tyto (nové) metodologické přístupy představit a doplnit příklady využití těchto přístupů v pedagogickém výzkumu.