Charles Explorer logo
🇨🇿

Zrcadlení motivů kritiky křesťanství F. Nietzscheho ve vězeňské teologii D. Bonhoeffera

Publikace

Abstrakt

Diplomová práce "Zrcadlení motivů kritiky křesťanství F. Nietzscheho ve vězeňské teologii D.

Bonhoeffera" se pokouší nahlížet Bonhoefferovy myšlenky tzv. nenáboženské interpretace rozvíjené v jeho dopisech psaných z vězení ve světle kritiky křesťanství vyslovené Friedrichem Nietzschem. První kapitola poskytuje při pohledu do interpretační historie bonhoefferovského bádání stručný přehled minulých i současných pokusů pojednat Bonhoefferův vztah k filosofii.

Druhá kapitola představuje základní obrysy a klíčová témata kritiky křesťanství nejprve v Nietzscheho spise Antikrist a následně v Bonhoefferových vězeňských teologických dopisech. Poslední kapitola přechází ke srovnání nejnápadnějších motivů úvah obou autorů ve výše nastíněném rámci.

Překryv vybraných námětů z pera těchto dvou německých myslitelů nachází zejména v otázkách filosofie života, pojetí dospělého člověka, a také v jejich kritice křesťanství odvracejícího se od tohoto světa směrem k transcendentní říši "onoho světa" (v němčině vyjadřováno rozdílem mezi výrazy "Diesseits" a "Jenseits"). Bonhoefferovy myšlenky o zvěstování evangelia modernímu, tedy dospělému člověku osvobozenému od falešných, náboženských nánosů, který se cítí být silným, zdatným a duchovně zdravým, mohou být inspirovány Nietzscheho nárokem na odstranění všech "zásvětí", nárokem na v jeho chápání křesťany dosud odmítanou nutnost přitakat ze všech sil životu.

I přesto, že se v řadě ohledů Bonhoefferova i Nietzscheho kritika křesťanství překrývá, práce dochází k závěru, že Bonhoeffer ve svých vězeňských dopisech předkládá svou vlastní teologii, a výše představené nietzscheovské náměty jsou v ní rámovány především jeho christologií. Jednoznačné určení míry dosahu Nietzscheho vlivu na Bonhoefferovo myšlení však značně znesnadňuje zvláště neucelenost zkoumaných dopisů, a také skutečnost, že v nich v souvislosti se zkoumanými tématy Nietzsche není nikde přímo citován.