Disertační práce TEOLOGICKÝ ODKAZ ČESKÉ MODERNY V ŽIVOTĚ A DÍLE FRANTIŠKA BÍLKA se ve třech kapitolách zabývá životem a dílem umělce Františka Bílka ve vztahu k teologickému odkazu české katolické moderny konce devatenáctého a začátku dvacátého století. Cílem jsou odpovědi na tři otázky: zda byl umělec mystikem, za kterého byl ve své době považován, může-li být označován za modernistu a jaké byly důvody jeho vstupu do Církve československé po jejím vzniku v roce 1920.
V práci je použita metoda hypotézy, která je předem stanovená v položených otázkách a následně zkoušená, dále rozborem a srovnáním přístupu a postoji české společnosti, včetně jejích osobností, k umělci v průběhu jeho života. Výsledkem disertační práce je doplnění poznatků a podkladů o umělci v oblasti audiovizuálních a digitalizovaných archivních pramenů, kdy v době od vstupu do Církve československé aktivně pro církev pracoval. Členství umělce a jeho aktivní působení v České akademii věd a umění, po vstupu do církve, je součástí zpracované práce.