Charles Explorer logo
🇬🇧

Paleontologický příměstský tábor jako prostředí pro společné vzdělávání žáků se zájmem o obor

Publication at Faculty of Education |
2017

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Abstract

Mimoškolní aktivity jsou čím dál více oblíbené, škála nabízených aktivit se rozrůstá. Populární jsou v současné době vědecké (příměstské) tábory.

Umožňují společné vzdělávání žáků, kteří navštěvují různé úrovně vzdělávání, pocházejí z různého společenského a kulturního prostředí a bývají dostupné i pro žáky s různými znevýhodněními (např. jazykové bariéry, poruchy učení a soustředění, poruchy autistického spektra). Častým pojítkem mezi žáky se stává jejich zájem o obor (v tomto případě paleontologii). Otázkou je, zda může být (a v čem případně je) takové společné vzdělávací prostředí pro žáky podnětné? Jak toto prostředí vytvořené pro žáky vnímá jejich okolí? Jak jej vnímají samotní žáci? Cílem studie bylo ukázat tábor jako prostředí, které v určitých parametrech podporuje společné vzdělávání žáků se zájmem o obor.

V roce 2016 byla provedena výzkumná kvalitativní sonda mezi žáky paleontologického příměstského tábora, zjišťující vnímání jeho vybraných parametrů (počet, věk a pohlaví žáků, schopnost kooperace žáků) z pohledu účastníků tábora. Data kvalitativního charakteru byla doplněna o údaje zjištěné analýzou demografických materiálů o účastnících táborů v letech 2011-2016.

Poté jsou blíže popsání účastníci táborů a vnímání jejich zájmu, jejich podpora od okolí. Výsledky jsou v diskusi obohaceny o vlastní postřehy autorky provedené během přímého pozorování.