Jednou z možností zvyšování kvality výuky chemie je podpora schopnosti učitele reflektovat výuku. Tuto schopnost je zapotřebí kultivovat již v průběhu přípravy budoucích učitelů.
V praxi lze však pozorovat, že studenti učitelství v rámci jimi prováděných náslechů nevykazují očekávanou úroveň schopnosti reflexe, protože zřejmě ještě nemají dostatečně rozvinuté hodnotící kompetence. Text proto mapuje posuzování výuky chemie studentkami učitelství na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy v prvním ročníku navazujícího magisterského studia.
Analýzou psaných reflexí byla zjišťována hloubka reflexe výuky studentkami v závislosti na využívání hospitačního nástroje. Informace byly dále doplněny polostrukturovanými rozhovory.
Výsledky průzkumu naznačují, že používání hospitačního archu nepomohlo studentkám lépe reflektovat pozorovanou hodinu. Z analýzy psaných reflexí vyplývá, že kritéria výuky, kterých si při hospitování vyučovacích hodin studentky všímaly nejvíce, jsou učební činnost žáka a pedagogická komunikace a interakce.
V doplňkových rozhovorech studentky uváděly zaměření pozornosti nejvíce na učitele a poté na žáka/žáky, jakožto aktéry výuky.