Předkládaná studie je příspěvkem ke vzdělávání v oblasti etiky, se zvláštním zaměřením na problematiku lidských práv. Krátce je nastíněn vývoj a stav v etické výchově v České republice a představeny koncepty vzdělávání v etice ve Spojeném království Velké Británie a Severního Irska a ve Spolkové republice Německo.
Cílem je nabídnout širokou škálu vzdělávacích metod, které mohou být v této oblasti výchovy a vzdělávání užity, neboť má-li být výchova skutečně etická, je třeba respektovat rozmanitost způsobů, jimiž člověk odkrývá podstatné hodnoty utvářející jeho lidství. Navazující část Teologickoetická reiterace lidských práv předkládá určité rozvinutí a konkretizaci oblastí, témat a cílů lidskoprávního vzdělávání i obsahů etické výchovy a inspiraci pro ně.
Koncept lidských práv je otevřen vůči odůvodnění a interpretaci, potřebuje je, není staticky fixovaným právem, ale vyžaduje reiteraci ve smyslu obnovované interpretace a osvojování a je i nástrojem pro stále novou, veřejnou tematizaci bezpráví a nespravedlnosti v různých zemích. Lidským právům přitom odpovídají povinnosti a odpovědnosti.