Charles Explorer logo
🇨🇿

Dětská představa o jmenném rodu substantiv

Publikace na Pedagogická fakulta |
2015

Abstrakt

Příspěvek přináší partikulární výsledky a zjištění grantového projektu GA ČR P407/12/1830 s názvem "Vztah kognitivních struktur žáka a struktur jazykového systému v procesu edukace českého jazyka", který se od roku 2012 zaobírá hledáním nových didaktických řešení jazykové výchovy se systematickým uplatňováním konstruktivistických edukačních přístupů. Autorka představuje dosavadní výzkumná šetření, jejich nástroje a zjištění v oblasti mapování dětských/žákovských prekonceptů a konceptů jmenného rodu substantiv.

Nastiňuje problematiku jmenného rodu, konkrétně pak vytváření pojmu rod v současném pojetí edukačního procesu na 1. stupni základní školy. Nabádá k propojení známé, v přirozené komunikaci nabyté jazykové zkušenosti dítěte s obecně platnými zákonitostmi jazykového systému, zároveň upozorňuje na řešení aktuálních problémů oborové didaktiky českého jazyka.