Charles Explorer logo
🇬🇧

Strach a úzkost ve škole - analýza stresových reakcí na zátěžové situace ve škole

Publication

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Abstract

Předkládaná studie testuje hypotézy, že tzv. rysová úzkost predikuje zesílenou kortizolovou reakci na potenciálně zátěžové situace ve škole a vyšší hladiny školní výkonové motivace předpovídají slabší stresovou reakci v v zátěžových situacích. Studie se zúčastnilo 237 dětí ve věku 11-13 let.

V první fázi výzkumu bylo všech 237 žáků v náhodně vybraných 7. třídách otestováno osobnostními dotazníky B-JEPI, Piers Harris II., a dotazníkem výkonové motivace MV-6. V druhé fázi výzkumu bylo 40 dětem odebrány vzorky slin, které byly následně analyzovány v laboratořích VSCHT.

Výsledky analýz naznačují, že kortizolová reakce na školní zátěžovou situaci se mění ve vztahu k sebepojetí školní úspěšnosti a s hladinou školní výkonové motivace. Vyšší hladiny potřeby úspěšného výkonu předpovídají slabší kortizolovou reakci v demonstrovaných situacích.

Naopak vyšší kortizolové reakce se objevily u vyšších hladin tzv. rysové úzkostnosti a vyšší hladiny potřeby vyhnutí se neúspěchu. Můžeme konstatovat, že školní strach je veličina, kterou je třeba hlouběji analyzovat a to jak z pohledu motivačního, tak z hlediska jeho vztahu k výkonu.