Příspěvek má dva hlavní cíle. Prvním cílem je představit tzv. overclaiming technique, což je metodologický přístup užívaný v dotazníkových šetřeních, který slouží k redukci zkreslení odpovědí vzniklého v důsledku tendence respondentů k sociálně žádoucímu odpovídání.
Druhým cílem je prezentovat výsledky výzkumného šetření zaměřeného na hodnocení vlastních znalostí a dovedností v oblasti ICT realizovaného mezi univerzitními studenty ICT a dalších oborů (N = 195), ve kterém byla overclaiming technique aplikována. Při realizaci dotazníkových šetření hrozí riziko, že získané výsledky budou zkresleny tzv. biasem.
Bias znamená, že změřené rozdíly mezi respondenty neodpovídají jejich reálným rozdílům (Voňková, v tisku). To může ohrozit přesné srovnávání různých respondentů či skupin respondentů a vést tak výzkumníky k mylným závěrům.
Jedním z výrazných zdrojů biasu je tzv. sociálně žádoucí odpovídání, tedy sklon respondentů se v otázkách zaměřených na vlastní osobu posuzovat tak, aby byli ostatními vnímáni příznivěji. Overclaiming technique se snaží získaná data o tuto tendenci očistit.
Overclaiming technique vyžaduje po respondentech hodnocení povědomí o řadě pojmů, přičemž určitá část z nich neexistuje. Tím se identifikuje prolínání mezi skutečností a fikcí v sebehodnocení.
K vyhodnocování jsou zásadní dva parametry - accuracy index (schopnost odlišit skutečné podněty od těch falešných) a exaggeration index (celková tendence říkat "ano"). Pro oblast ICT jsme sestavili dotazník s existujícími pojmy (např. operační paměť a rozšířená realita) a také neexistujícími pojmy (operační port a zdrojový koprocesor).
Výzkumný vzorek byli univerzitní studenti ICT a dalších oborů. Studenti rozlišují existující a neexistující pojmy, nicméně více než polovina tvrdí, že o neexistujících pojmech slyšela.
Studenti oboru ICT se chtějí ve srovnání s ostatními studenty ukazovat v lepším světle, mají vysoké hodnoty exaggeration index. Accuracy index je srovnatelný pro všechny obory.
Více kritičtí při hodnocení vlastních ICT znalostí byli studenti oborů jiných než ICT, ženy, absolventi gymnázií a studenti, jejichž matka aktivně využívá ICT. Obdobné využití této techniky chyst á výzkumný tým i pro reprezentativní vzorek středoškolských studentů v ČR, o kterém bude též diskutováno.