Charles Explorer logo
🇨🇿

Přesnost a rychlost ve vnímání množství jako indikátor obtíží v rozvoji aritmetických dovedností u žáků mladšího školního věku

Publikace na Pedagogická fakulta |
2018

Abstrakt

Příspěvek je zaměřen na současný stav poznání poruch matematických dovedností a předkládá poznatky studie s názvem Přesnost a rychlost ve vnímání množství u jedinců s dyskalkulií. Hlavním cílem je popsat možné příčiny obtíží v aritmetice.

Výzkum srovnával výkony jedinců s dyskalkulií a účastníků z kontrolní skupiny v řadě úloh zaměřených na porovnávání čísel na základě jejich numerické hodnoty a na porovnávání či odhad množství. Došli jsme k závěru, že dyskalkulie souvisí se specifickými obtížemi ve zpracovávání množství, zejména však ve zpracovávání symbolů (čísel) označujících množství.

Ty postihují schopnost nabývat základních početních a aritmetických dovedností. Příspěvek dále popisuje další možné směry, jimiž se výzkum v oblasti poruch matematických schopností může ubírat.