Úroveň kognitivních procesů v zátěžových podmínkách je jednou z nejdůležitějších oblastí diagnostiky při výběru personálu pro exponované profese, které kladou vysoké nároky na vyrovnaný výkon při práci v zátěži. Příspěvek seznamuje s originální výkonovou metodou - Test učení a paměti (TUP), která vznikla v Ústavu leteckého zdravotnictví.
V 70. letech byla rozpracována za účelem testování stability kognitivních procesů v časové zátěži zprvu u leteckého personálu, a následně u profesionálních vojáků a uchazečů o vstup do Armády České republiky (AČR). Test, kterým se zabýval ve své praxi zejména PhDr.
Karel Vacíř, CSc. a MUDr. Jaroslav Tůma, CSc., nebyl dosud oficiálně vydán, což by autoři příspěvku do budoucna chtěli změnit.
Příspěvek je věnován především kritickému zhodnocení aplikačních možností testu, pozornost bude věnována představení metody, historickému vývoji jejího použití, konfrontaci metody se současnými psychologickými teoriemi a analýze prvotních ukazatelů reliability a validity v prostředí AČR.