Cílem rozvoje ústního vyjadřování v češtině pro cizince na úrovni B2 je umož- nit studentům přirozenou a plynulou interakci s rodilými mluvčími. Nutnou podmínkou k tomu jsou nejen dostatečné znalosti gramatiky a lexika a adekvátní výslovnost, ale také povědomí o specifikách mluveného projevu.
K nim vedle charakteristických fonetických, morfosyntaktických a lexikálních rysů patří konverzační konvence, komunikační strategie, frekventované kolokace slov a jazykové prostředky odpovídaj ící různým komunikačním funkcím. Osvojování si těchto specifických prostředků probíhá ve třech fázích, které na- zýváme aktualizace, automatizace a autonomie.
V nich dochází postupně k uvědomění, aktivnímu osvojení a samostatnému užívání jednotlivých jazykových prostředků a strategií. Na příkladech z učebního materiálu Ústní a písemné vyjadřování pro pokročilé (čeština pro cizince), který v rámci vnitřního grantu FF UK v roce 2015 vznikl na Ústavu bohemis- tických studií FF, jsou naznačeny cesty, kterými se zlepšování kvality ústního vyjadřování pokročilých jinojazyčných mluvčích může ubírat.