Cƽlánek se věnuje možnostem a způ sobům rozvıjenı dovednosti mluvenı u studentů češtiny pro cizince na ú rovni B2 podle SERR. Pozornost je věnována jazykovým prostředkům a komunikačnım strategiım, které přispıvajı k plynulé a efektivnı komunikaci.
Jedná se zejména o konverzačnı konvence, kompenzačnı strategie, způ soby vyjadřovánı názoru, ne/souhlasu, jistotnı modality, užitı tzv. lexikálnıch frázı a diskurznıch částic a schopnost strukturovat mo- nologický mluvený projev (zahájenı, rozvıjenı a změna tématu, shrnutı a zakončenı projevu atp.). Na zá kladě zkušenostı z vedenı seminá ře Ústní a p ísemné vyjadřování, organizovaného na UƵ stavu bohemistických studiı FF UK pro zahraničnı stážisty, jsou uvedeny přıklady možných postupů , jak u studentů rozšıřit repertoá r funkčnıch jazykových prostředků a přenést je do aktivnıho užıvánı.