V psychologii, zejména té sociální, se často setkáváme se situacemi, kdy se lidé hodnotí a posuzují navzájem, nebo kdy jedna skupina osob hodnotí další skupinu. V případě kvantifikace takovýchto vzájemných percepcí pracujeme s maticovými relačními daty, jejichž statistické vyhodnocení je značně komplikované.
Za účelem podrobné analýzy vzájemných hodnocení vytvořil Kenny (1994) metodologický přístup nazývaný Model sociálních vztahů (Social Relational Model - SRM). Vzhledem k tomu, že se zatím u nás nejedná o obecně známou metodu analýzy dat, a přitom by mohla najít využití v celé řadě oblastí výzkumu psychologie, tento článek ji alespoň ve stručnosti představí a odkáže na další důležité a užitečné zdroje.
Kromě základních charakteristik a hlavních sledovaných efektů bude uveden také konkrétní příklad využití metody v oblasti analýzy skupinové komunikace (frekvence a kvalita). Závěrem budou uvažovány oblasti, kde by SRM přístup mohl být uplatněn.