Charles Explorer logo
🇨🇿

Asistence ve vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním

Publikace na Pedagogická fakulta |
2014

Abstrakt

Publikace Asistence ve vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním pojednává o práci pedagogických asistentů působících ve školách se zvýšeným počtem sociálně znevýhodněných žáků. Vedle dostupných teoretických prací byly východiskem pro zpracování textu zejména zkušenosti shromážděné v průběhu dvouletého projektu, v rámci kterého nezisková organizace Nová škola, o. p. s., zaměstnávala asistentky ve čtyřech základních školách spádových pro některé sociálně vyloučené lokality Středočeského kraje.

Na základě zkušeností z projektu byly definovány významné oblasti náplně práce asistenta pedagoga, mezi které by měly patřit: podpora žáků a pedagogů v rámci vyučování, zajištění školní přípravy v rámci doučování žáků, zprostředkování komunikace mezi školou a rodinami žáků, organizace volnočasových aktivit a v případě potřeby také zajištění spolupráce s dalšími mimoškolními organizacemi; důležitými podmínkami pro efektivní výkon práce asistenta je adekvátní nastavení metodické podpory a správná formulace cílů asistentské práce. Otázky související s nastavením kompetencí asistentů publikace dále zasazuje do kontextu asistentské profese (historie profese, související legislativní normy) a spojuje s popisem specifických vzdělávacích potřeb žáků se sociálním znevýhodněním (s důrazem na romské žáky a žáky-cizince).