Samozřejmou součástí profesní přípravy budoucího pedagoga je pedagogická praxe. Tu realizuje většina studentů Pedagogické fakulty UK třemi způsoby (výjimkou je např. magisterský program Učitelství pro 1. stupeň ZŠ s odlišnou organizací pedagogické praxe).
V rámci svého oboru si posluchači zapisují souvislou praxi, jako součást tzv. univerzitního základu orientační praxi a dále pedagogicko-psychologickou praxi, jejíž plnění patří do pedagogicko-psychologické přípravy. V bakalářském studiu absolvují studenti prezenčního i kombinovaného studia nejprve orientační praxi, která má formu náslechů a následných reflexí ve školských i mimoškolských zařízeních a měla by studenty v prvních ročnících především motivovat.
V navazujícím magisterském studiu po splnění předmětu obecná didaktika navštěvují souvislou - oborovou a současně pedagogicko-psychologickou praxi, také s reflektivními semináři, ve kterých se předpokládá prezentace aktivit studentů. Všechny typy praxí jsou povinným či povinně volitelným předmětem, studenti je absolvují pod odborným vedením vyučujících z jednotlivých kateder a ve spolupráci s fakultními školami a fakultními učiteli, ale i s dalšími participujícími institucemi.
Výstupem z praxí je portfolio studenta se splněnými úkoly, které je hodnoceno vedoucím praxe (zápočtem/klasifikovaným zápočtem). Text článku je věnován koncepci pedagogické přípravy ve studijním oboru pedagogika.