Charles Explorer logo
🇬🇧

Realizace praxí ve studijním oboru Pedagogika na Pedagogické fakultě UK v Praze

Publication at Faculty of Education |
2015

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Abstract

Samozřejmou součástí profesní přípravy budoucího pedagoga je pedagogická praxe. Tu realizuje většina studentů Pedagogické fakulty UK třemi způsoby (výjimkou je např. magisterský program Učitelství pro 1. stupeň ZŠ s odlišnou organizací pedagogické praxe).

V rámci svého oboru si posluchači zapisují souvislou praxi, jako součást tzv. univerzitního základu orientační praxi a dále pedagogicko-psychologickou praxi, jejíž plnění patří do pedagogicko-psychologické přípravy. V bakalářském studiu absolvují studenti prezenčního i kombinovaného studia nejprve orientační praxi, která má formu náslechů a následných reflexí ve školských i mimoškolských zařízeních a měla by studenty v prvních ročnících především motivovat.

V navazujícím magisterském studiu po splnění předmětu obecná didaktika navštěvují souvislou - oborovou a současně pedagogicko-psychologickou praxi, také s reflektivními semináři, ve kterých se předpokládá prezentace aktivit studentů. Všechny typy praxí jsou povinným či povinně volitelným předmětem, studenti je absolvují pod odborným vedením vyučujících z jednotlivých kateder a ve spolupráci s fakultními školami a fakultními učiteli, ale i s dalšími participujícími institucemi.

Výstupem z praxí je portfolio studenta se splněnými úkoly, které je hodnoceno vedoucím praxe (zápočtem/klasifikovaným zápočtem). Text článku je věnován koncepci pedagogické přípravy ve studijním oboru pedagogika.