Jedním z důležitých cílů (receptivní složky) všeobecné hudební výchovy je rozšířit a prohloubit schopnost žáků naslouchat s jistým vhledem artificiální hudbě 20. a 21. století jako hudbě, která podstatným způsobem reflektuje současný svět. Jednou z cest ke splnění tohoto cíle je využít děl světové hudby, která bezprostředně reagují na určitý silný příběh dějin 20. či 21. století.
Tato myšlenka je ilustrována primárně na příkladu příběhu Jana Palacha a hudebních děl vzniklých v reakci na jeho čin. Téma je dále uvedeno do souvislostí s Rámcovým vzdělávacím programem i s Národním programem vzdělávání, a to s dvojím záměrem: Zamyslet se nad pojetím cílů vzdělávání v těchto závazných kurikulárních dokumentech a poukázat na to, že v této koncepci chybí důležitý cíl vzdělávání spočívající v plnohodnotném životě teď a tady, nikoli pouze v přípravě na budoucí život.