Příspěvek seznamuje s podstatou overclaiming technique. Jedná se o metodologický přístup užívaný k identifikaci zkreslení vznikajícího jako důsledek tendence respondentů k sociálně žádoucímu odpovídání.
Příspěvek se zabývá hlavními aspekty aplikace této metody, které konkretizuje na příkladu aplikace v oblasti znalostí anglického jazyka a ICT. Seznamuje s dosavadními výsledky pilotního šetření týkajícího se sebehodnocení v uvedených oblastech na středních školách v ČR, které realizoval autorský kolektiv.
V rámci výzkumů, jejichž součástí jsou dotazníková šetření, se může objevit zkreslení tzv. biasem. Podstata biasu spočívá v tom, že změřené rozdíly mezi respondenty neodpovídají reálným rozdílům mezi nimi.
U dotazníkových šetření, kde respondent mj. vypovídá o své osobě, popř. hodnotí sama sebe, je jedním z hlavních zdrojů biasu tzv. sociálně žádoucí odpovídání, jinými slovy tendence respondenta působit sociálně žádoucím dojmem. Overclaiming technique je jedním z metodologických přístupů, který tyto tendence indikuje a současně umožňuje provedení korekce získaných dat.
Overclaiming technique jako metoda pro měření spolehlivosti výpovědí respondenta pracuje se seznamem pojmů, který předkládá respondentovi k posouzení. Převážnou část seznamu představují pojmy z určité oblasti (např. z fyziky, historie).
Menší část seznamu je však tvořena položkami, které neexistují. Úkolem respondenta je vyjádřit míru (např. na škále), s jakou je s daným pojmem obeznámen. K vyhodnocování jsou zásadní dva parametry - accuracy index (schopnost odlišit existující pojmy od neexistujících pojmů) a exaggeration index (celeková tendence říkat "ano").
Výsledky ukazují, že hodnoty accuracy index (IA) a exaggeration index (IE) souvisí s řadou faktorů. V případě znalostí ICT studenti SŠ se zaměřením na ICT vykazují vyšší hodnoty IA a IE než studenti bez tohoto zaměření.
IA v oblasti ICT má současně kladnou korelaci s prospěchem z matematiky. V oblasti znalostí anglického jazyka i ICT se objevily rozdíly mezi studenty prvních a čtvrtých ročníků. Čtvrté ročníky mají vyšší hodnoty IA a IE.
V oblasti znalostí ICT je u čtvrtých ročníků nárůst IA výrazně vyšší než nárůst IE.