Charles Explorer logo
🇬🇧

Rozvoj didaktického potenciálu VŠ učitelů prostřednictvím dvou disciplín: jak se střetávají pedagogika a psychologie

Publication

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Abstract

Příspěvek představuje proces návrhu a ověřování kurikula kurzu vysokoškolské didaktiky pro akademické pracovníky Univerzity Karlovy v rámci pilotního programu rozvoje pedagogických dovedností na UK. Cílem je analyzovat transdisciplinární vazby a interakce mezi pedagogickými a psychologickými východisky, reprezentovanými autorkami, ve dvou zatím realizovaných iterativních cyklech kurzu.

Analýza bude strukturována do tří fází: návrhu kurikula, jeho realizace a průběžné a závěrečné evaluace. Teoretická východiska: Nový kurz VŠ didaktiky vychází z literatury zohledňující trend masifikace VŠ vzdělávání a proměny studentské populace.

Základní práce (Biggs &Tang, 2011, Ramsden, 2003) kladou důraz na aktivní učení studentů, podporu hloubkových přístupů k učení, specifikování učebních cílů a podporou motivace studentů.Přístup založený na důkazech zdůrazňuje výběr učebních strategií, majících dopad navýsledky učení (Marzano, 2001, Hattie 2012). Centrální roli mají efektivní strategievýuky, např. aktivování vstupních znalostí, formativní hodnocení, kooperativní učebníaktivity, podpora metakognice.

Porozumění těmto přístupům je podmíněno osvojenímznalostí z vybraných oblastí psychologie učení (Slavin, 2012), aplikovaných nakonkrétních výukových situacích. Dalšími východisky jsou otázky individuálníchcharakteristik osobnosti učitele a osobnosti studenta, koncept vynořující se dospělosti(Arnett, 2006), styly učení a poznávání včetně způsobů, jakými mohou ovlivňovat výuku.

Metodologie: Metodologický přístup je založen na konstrukčním výzkumu (DBRCollective, 2003, Ellederová, 2017). Analýza dvou iterativních cyklů se soustředí na transdisciplinární vazby mezi pedagogickými a psychologickými východisky.

Závěry: Příspěvek poukazuje na přednosti a limity propojeného transdisciplinárního přístupu při návrhu kurikula vzdělávacího didaktického kurzu a při jeho realizaci formou tandemového vyučování pedagogem a psychologem. Vyhodnocení evaluace dvou iterativních cyklů přináší návrhy na dílčí změny pro další plánovaný cyklus.