Problematika rozvoje klíčových kompetencí je v České republice řešena primárně v souvislosti s kurikulární (školskou) reformou. Hodnocen je přitom rozvoj klíčových kompetencí u žáků příslušného stupně školy a typu formálního vzdělávání.
Oproti této praxi se kapitola zabývá problematikou klíčových kompetencí manažerů vzdělávání (zejména skupiny vedoucích pedagogických pracovníků). Činí tak v kontextu původní myšlenky klíčových kompetencí pro celoživotní učení a současně vzhledem k požadavkům na další profesní vzdělávání uvedené skupiny dospělých účastníků vzdělávání. Popsána jsou také východiska klíčových kompetencí manažerů vzdělávání v obecných modelech kompetencí manažerů a ve standardech kompetencí pedagogických pracovníků.
V textu jsou popsány modely kompetencí vrcholových školských manažerů (ředitelů škol), vzniklé v rámci Centra školského managementu - katedry Pedagogické fakulty univerzity Karlovy v Praze.