První kapitola shrnuje současné poznatky o individualizovaných intervencích. S oporou o dostupnou literaturu kapitola čtenářům přibližuje terminologické i věcné problémy, jež jsou spojeny s individualizovanou intervencí.
Předkládá typologii individualizovaných intervencí a na příkladu intervence soustředěné na pacienta ukazuje strukturní složky, které konstituují tento typ intervence. Charakterizuje různé podoby individualizované intervence podle jejich obsahového zaměření.
V poslední části se výklad věnuje postupům, jimiž se u tohoto typu intervence vyhodnocuje zdravotnická i nákladová efektivita. Druhá kapitola shrnuje poznatky o psychosociálním klimatu zdravotnického pracoviště, neboť právě ono ovlivňuje (ať už pozitivně nebo negativně) snahu zdravotníků individualizovat péči o své pacienty.
Nejprve definuje základní termíny užívané v dané oblasti a připomíná terminologické i věcné obtíže s nimi spojené. Ukazuje, kterými postupy lze zjišťovat kulturu a psychosociální klima zdravotnického pracoviště.
Závěrečná část kapitoly na příkladech ilustruje, jak se dá intervenovat, abychom změnili organizační kulturu a klima zdravotnických pracovišť ve prospěch individualizované péče. Třetí kapitola obohacuje empirické zkoumání individualizované péče o péči, kterou neposkytují profesionálové, ale laici v domácím prostředí.
Prostřednictvím dětských kreseb autoři hledají odpověď na zdánlivě jednoduchou otázku, kterou badatelé dětem kladli: Jak to vypadá u vás doma, když jsi nemocný? Výklad nabízí základní typologické pohledy na dětskou kresbu a její diagnostické využití. Popisuje specifika léčení nemocného dítě v domácím prostředí.
Jádro kapitoly však tvoří referování o výzkumu, který se uskutečnil u souboru 311 českých děti ve věku 6-13 let, s průměrným věkem 9,5 let. Každá získaná dětská kresba na téma: Jak to vypadá u nás doma, když jsem nemocný, byla analyzována podle 95 originálních kritérií.