Nedostatek rozsahu pohybové aktivity ve způsobu života se projevuje i u vysokoškolských studentů. Důsledkem je nízká úroveň tělesné zdatnosti, nárůst počtu jedinců s nadváhou až obezitou a ohrožení civilizačními nemocemi.
Jako podnět pro vhodnou změnu životního stylu, zejména studentek, v době studia na vysoké škole, je vytvořena nabídka vzdělávacího kurzu Instruktor aerobiku, gymnastický program cvičení s hudbou naplňující potřeby a očekávání této specifické skupiny populace, umožňující kompenzaci velké psychické studijní zátěže. Další motivací je příležitost z ískat akreditovanou kvalifikaci instruktora aerobiku využitelnou po ukončení studia.
Cílem příspěvku je vymezit nejvýznamnější východiska, která ovlivňují tvorbu obsahu vzdělávacího programu. Zaměřujeme se na problém kondiční přípravy, oblast propojení pohybu s hudbou a specifika pohybových aktivit dívek a žen.
Oproti komerční sféře má realizace programu aerobik na vysokých školách jiný charakter, soustředí se více na vzdělávání, na pochopení významu pohybu pro kultivaci člověka, na získání vztahu k pohybu a osvojené dovednosti, která se velkou mírou podílí na motivaci k trvalé celoživotní pohybové aktivitě. Spojení povinné a volitelné výuky s programem kurzu umožňuje systematické dlouhodobé působení na studentky, sdílení a společné prožívání pohybové činnosti ve skupině cvičenek se stejnými zájmy, prohlubuje poznání sebe sama prostřednictvím pohybu, zvyšuje sebevědomí, podporuje psychickou odolnost a naplňuje potřebu sociálních kontaktů.
Akreditovaný vzdělávací kurz "Instruktor aerobiku" realizovaný na Přírodovědecké fakultě Univerzity Karlovy je jedinečným příspěvkem pro rozšíření možností celoživotního vzdělávání v tělesné výchově. Absolventi kurzu mohou v budoucnosti rozšířit své profesní působení, vybraná pohybová aktivita realizovaná na vysoké škole se může stát jejich celoživotním zájmem a pohybovou seberealizací.