Charles Explorer logo
🇨🇿

Pilotní testování autorského analytického nástroje pro měření environmentální gramotnosti žáků 2. stupně ZŠ v České republice a Polsku

Publikace

Abstrakt

Autorský analytický nástroj pro komplexní měření environmentální gramotnosti žáků 2. stupně ZŠ, resp. kognitivní, afektivní a konativní dimenze, představuje kvantitativní dotazník vycházející ze standardních zahraničních nástrojů na základě jejich verifikace realizované autorkou v České republice. Šetření zaměřeného zejména na analýzu psychometrických parametrů nástroje se v ČR zúčastnily různé základní školy a víceleté gymnázium, celkový počet respondentů činil 467. Sběr dat proběhl na podzim roku 2018.

Obsahová validita byla diskutována s odborníky na environmentální výchovu a v kontextu výzkumů, při nichž byly aplikované nástroje úspěšně verifikovány. Zjišťována byla vnitřní konsistence jednotlivých dimenzí a konstruktová validita s využitím exploratorní faktorové analýzy.

Sledovány byly též vztahy mezi dimenzemi environmentální gramotnosti prostřednictvím korelační analýzy. Reliabilita všech dílčích škál nástroje, které korespondují s jednotlivými dimenzemi (environmentální znalosti; postoje a senzitivita; jednání), dosahovala přijatelných hodnot v rozpětí 0,7 - 0,8.

Následná komparativní analýza dat z České republiky a Polska poskytla analogické výsledky. Validitu nástroje lze na základě prezentovaných výsledků a vzhledem k úspěšné aplikaci původních nástrojů v mnoha výzkumech pokládat za prokázanou.

Autorský analytický nástroj lze tedy považovat za aplikovatelný pro měření environmentální gramotnosti žáků 2. stupně ZŠ v České republice a Polsku.